2. Otoczenie instytucjonalno-prawne Projektów PPP

Ponieważ Projekty PPP realizowane są przez Podmioty Publiczne i dotyczą często sektorów regulowanych, funkcjonują one w dość rozbudowanym środowisku instytucjonalno-prawnym. Ustalenie dla konkretnego Projektu PPP właściwego otoczenia instytucjonalno-prawnego należy do sfery analizy prawnej i jest niezbędne w celu prawidłowego przeprowadzenia analizy ryzyka prawnego, natomiast w niniejszym rozdziale zidentyfikowano określone kategorie regulacji mających wpływ na współpracę Podmiotów Publicznych z Partnerami Prywatnymi na poziomie strategicznym, proceduralnym, kontraktowym, podmiotowym, przedmiotowym, a także funkcjonalnym, które należy wziąć pod uwagę analizując konkretny Projekt PPP.

Regulacje na poziomie strategicznym

Aktualnie ramy współpracy Podmiotów Publicznych i Partnerów Prywatnych na poziomie strategicznym określa Polityka PPP, tj. dokument wskazujący wyzwania rozwojowe PPP, cele i zakres polityki PPP, kluczowe zasady realizacji projektów PPP, działania, rolę i odpowiedzialność poszczególnych instytucji, a także zasady dotyczące monitoringu i ewaluacji polityki PPP. Potrzebę rozwoju PPP podkreślają również zapisy Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, wskazujące na konieczność wykorzystania posiadanego przez sektor prywatny doświadczenia w zarządzaniu i utrzymywaniu infrastruktury, przygotowaniu i realizacji projektów oraz kapitału prywatnego w realizację zadań publicznych.

Regulacje na poziomie proceduralnym

Na poziomie proceduralnym (wybór Partnera Prywatnego), jak też kontraktowym współpraca Podmiotów Publicznych z Partnerami Prywatnymi jest regulowana w ramach szeroko rozumianego systemu zamówień publicznych, na który składają się akty prawne Unii Europejskiej, w tym przede wszystkim Dyrektywy Zamówieniowe i Rozporządzenie Ogólne oraz prawo krajowe, w tym Ustawa o PPP, Ustawa o Umowie Koncesji oraz Ustawa PZP.

Regulacje na poziomie podmiotowym

Wpływ na Projekt PPP mają również regulacje specyficzne dla zaangażowanych Podmiotów Publicznych, np. przepisy Ustawy o Finansach Publicznych, Ustawy o Gospodarce Komunalnej czy regulacje ustrojowe, np. z Ustawy o Samorządzie Gminnym, określające ramy działania organów administracji publicznej.

Regulacje na poziomie przedmiotowym

Ponadto Projekty PPP w sektorach regulowanych (np. energetyka, czy sieci wodociągowo – kanalizacyjne) muszą uwzględniać regulacje szczególne, np. w sferze bezpieczeństwa energetycznego czy taryf. Przedsięwzięcia PPP dofinansowane ze środków unijnych, tj. Projekty Hybrydowe, podlegać będą dodatkowo regulacjom dotyczącym wydatkowania środków unijnych. W tym zakresie szczególną uwagę należy zwrócić na przepisy Rozporządzenia Ogólnego oraz Ustawy Wdrożeniowej, a także akty niemające charakteru powszechnie obowiązującego, tj. wytyczne Instytucji Zarządzających, regulujące zasadniczo kwestie rozliczeń związanych ze wsparciem uzyskiwanym przez beneficjentów programów unijnych.

Regulacje na poziomie funkcjonalnym

Wreszcie, na poziomie funkcjonalnym, należy wskazać regulacje warunkujące przeprowadzenie określonej czynności lub podjęcie decyzji związanej z Projektem PPP od działań innych podmiotów. W tym kontekście ważną rolę odgrywa minister właściwy ds. rozwoju regionalnego, który zgodnie z Polityką PPP stanowi centralną jednostkę koordynująco-zarządzającą w zakresie PPP. Do jego głównych kompetencji w tym zakresie należy zaliczyć m.in. możliwość potwierdzenia zasadności realizacji inwestycji w formule PPP (Certyfikacja Projektów PPP), prowadzenie baz partnerstw publiczno-prywatnych1 i wsparcie merytoryczne Podmiotów Publicznych realizujących Projekty PPP.

W ramach Projektów PPP określone kompetencje posiadają również inne organy administracji publicznej, wśród których przykładowo można wskazać:

  • Prezesa Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej, np. w zakresie udzielania zgody na rozporządzenie, składnikami aktywów trwałych oraz na oddanie składników aktywów trwałych do korzystania przez Podmioty Publiczne będące państwowymi osobami prawnymi w rozumieniu Ustawy o Zasadach Zarządzania Mieniem Państwowym w zakresie i na zasadach w niej określonych (art. 38 Ustawy o Zasadach Zarządzania MieniemPaństwowym);
  • uprawnienia instytucji zarządzających oraz pośredniczących w rozumieniu Ustawy Wdrożeniowej w odniesieniudo kontroli kwalifikowalności wydatków ponoszonych przez Podmiot Publiczny lub Partnera Prywatnego w ramachumowy o dofinansowanie przy projektach hybrydowych, np. Centrum Unijnych Projektów Transportowychprzy dużych projektach z sektora transportowego.

1 Baza partnerstw publiczno-prywatnych dostępna jest pod adresem internetowym kliknij tutaj

<
>
Drukuj