Wytyczne PPP Tom II: Postępowanie przetargowe

7.4 Wybór oferty najkorzystniejszej

W wyniku czynności badania i oceny ofert, Podmiot Publiczny dokonuje wyboru oferty najkorzystniejszej. Z uwagi na zasadę jawności Postępowania, o dokonaniu tej czynności należy poinformować wszystkich wykonawców biorących udział w Postępowaniu, aby mieli możliwość zapoznania się informacjami stanowiącymi podstawę tego rozstrzygnięcia, jego weryfikację i rozważenie możliwości wniesienia środków ochrony prawnej (zob. pkt 8 Wytycznych). Jeżeli zachodzą okoliczności opisane w pkt 6.3.4, należy w ramach czynności i badania oceny ofert, dokonać także aktualizacji Oceny Efektywności, w tym VfM.

Zamawiający, stosownie do przepisu art. 92 ust. 1 Ustawy PZP, informuje niezwłocznie (ustawodawca nie przewidział konkretnego terminu, w którym ma to nastąpić) wszystkich wykonawców o:

  1. wyborze najkorzystniejszej oferty, podając nazwę albo imię i nazwisko, siedzibę albo miejsce zamieszkania i adres, jeżeli jest miejscem wykonywania działalności wykonawcy, którego ofertę wybrano, oraz nazwy albo imiona i nazwiska, siedziby albo miejsca zamieszkania i adresy, jeżeli są miejscami wykonywania działalności wykonawców, którzy złożyli oferty, a także punktację przyznaną ofertom w każdym Kryterium Oceny Ofert i łączną punktację,
  2. wykonawcach, którzy zostali wykluczeni (w razie wykluczenia wykonawcy, który skorzystał z instytucji self-cleaningu, a Zamawiający nie uznał przedstawionych przez niego dowodów, w informacji należy zawrzeć wyjaśnienie powodów nieuznania tych dowodów za wystarczające),
  3. wykonawcach, których oferty zostały odrzucone, powodach odrzucenia oferty, a w przypadku odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 4 i 5, braku równoważności lub braku spełniania wymagań dotyczących wydajności lub funkcjonalności,
  4. wykonawcach, którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu, ale nie zostali zaproszeni do kolejnego etapu Negocjacji,
  5. unieważnieniu Postępowania.

Zamawiający musi podać uzasadnienie faktyczne i prawne powyższych okoliczności (art. 92 Ustawy PZP). Precyzyjne, wyczerpujące i nie budzące wątpliwości uzasadnienie ma znaczenie nie tylko z punktu widzenia zasad Postępowania PZP, ale także z uwagi na prawo wykonawców do skorzystania ze środków ochrony prawnej (zob. pkt 8 Wytycznych), warunkując ich zakres i rozpoznanie przez Krajową Izbę Odwoławczą. Dodatkowo, stosownie do art. 97 ust. 2 Ustawy PZP, Zamawiający ma obowiązek udostępniać na stronie internetowej informacje o:

  1. wyborze najkorzystniejszej oferty, podając nazwę albo imię i nazwisko, siedzibę albo miejsce zamieszkania i adres, jeżeli jest miejscem wykonywania działalności wykonawcy, którego ofertę wybrano, oraz nazwy albo imiona i nazwiska, siedziby albo miejsca zamieszkania i adresy, jeżeli są miejscami wykonywania działalności wykonawców, którzy złożyli oferty, a także punktację przyznaną ofertom w każdym Kryterium Oceny Ofert i łączną punktację,
  2. unieważnieniu Postępowania.

W zakresie obowiązków Zamawiającego związanych z wyborem najkorzystniejszej oferty, Ustawa o Umowie Koncesji zawiera bardzo zbliżone zasady do tych przedstawionych powyżej (por. art. 38 ust. 1 i 2 Ustawy o Umowie Koncesji).

Niezwłocznie po dokonaniu wyboru oferty (lub unieważnieniu Postępowania), Zamawiający zwraca wadium wszystkim wykonawcom, z wyjątkiem Partnera Prywatnego, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza (art. 46 ust. 1 Ustawy PZP). Niemniej jednak, w pewnych przypadkach „zwycięzca” Postępowania również może stracić wadium, wraz z odsetkami (zob. na ten temat pkt 4.6.1 Wytycznych).

Uwaga:

W praktyce realizacji inwestycji infrastrukturalnych zdarza się, że wskutek znacznego upływu czasu, jaki mija od złożenia ofert do wyboru oferty najkorzystniejszej (np. z uwagi na przedłużający się proces oceny ofert, korzystanie przez wykonawców ze środków ochrony prawnej, opieszałość Zamawiającego), przy jednoczesnej zmianie warunków gospodarczych (np. istotny wzrost cen materiałów budowlanych lub kosztów pracowniczych), wykonawca woli utracić wadium, niż wykonać Umowę, której skutkiem będą dla niego duże straty finansowe. Ani w Postępowaniu PZP ani w Postępowaniu Koncesyjnym nie zostały przewidziane mechanizmy umożliwiające przeciwdziałanie takim sytuacjom. Z tego powodu w Postępowaniach PPP zaleca się dokonanie oceny ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej w najkrótszym możliwym terminie oraz zawarcie w postanowieniach Umowy o PPP klauzul waloryzacyjnych, które umożliwią dostosowanie wynagrodzenia Partnera Prywatnego do ewentualnych zmian rynkowych (w zakresie przesłanek zmiany wynagrodzenia patrz Wytyczne Tom IIIa).

Ustawa o Umowie Koncesji nie reguluje instytucji wadium (zob. na ten temat pkt 4.6.2 Wytycznych), zatem w przypadku ustanowienia wadium, zasady jego zwrotu i zatrzymania Zamawiający powinien ustalić w Dokumentach Koncesji samodzielnie, o ile w ogóle zdecyduje się na zastosowanie instytucji wadium.

Uwaga:

Dokonanie wyboru najkorzystniejszej oferty skutkuje zobowiązaniem Podmiotu Publicznego do zawarcia Umowy o PPP z Partnerem Prywatnym. Wykonawca może dochodzić zawarcia Umowy na drodze sądowej, jeżeli Zamawiający będzie uchylał się od jej zawarcia. Informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej pociąga za sobą również konieczność zabezpieczenia przez Podmiot Publiczny środków finansowych na płatności wobec Partnera Prywatnego (jeżeli Podmiot Publiczny nie uczynił tego wcześniej, co jest rekomendowaną praktyką – zob. pkt 9.1 Wytycznych). Natomiast sankcją dla Partnera Prywatnego za uchylanie się od zawarcia Umowy o PPP z Podmiotem Publicznym może być jedynie utrata wadium.

<
>
Drukuj