Wytyczne PPP Tom II: Postępowanie przetargowe

4.5 Kryteria Oceny Ofert

4.5.1 Zagadnienia wspólne

Kryteria Oceny Ofert to mierniki służące za podstawę oceny ofert złożonych w Postępowaniu przez Partnerów Prywatnych, umożliwiające sprawiedliwe porównanie ofert oraz gwarantujące wybór oferty rzeczywiście najkorzystniejszej. Jednocześnie, Kryteria Oceny Ofert to ostatnie narzędzie selekcji Partnerów Prywatnych uczestniczących w Postępowaniu. O ile Kryteria Oceny Podmiotowej (zob. pkt 4.3 Wytycznych) służą zakwalifikowaniu do Negocjacji kilku najlepszych wykonawców, o tyle Kryteria Oceny Ofert pomagają Zamawiającemu w osiągnięciu celu Postępowania, którym jest dokonanie wyboru jednej oferty, najlepiej spełniającej jego oczekiwania.

Warto zwrócić uwagę, że Kryteria Oceny Podmiotowej odnoszą się do właściwości Partnerów Prywatnych, a nie do świadczeń, które wykonawcy oferują Podmiotowi Publicznemu. Dlatego też Zamawiający na etapie Negocjacji nie ma jeszcze gwarancji, że otrzyma oferty o rzeczywiście najkorzystniejszym Value for Money. W praktyce, to od Kryteriów Oceny Ofert zależał będzie wybór najlepszego Partnera Prywatnego. Aby tak się stało, Kryteria Oceny Ofert muszą być nie tylko prawidłowo skonstruowane od strony formalnej, ale przede wszystkim powinny odpowiadać na rzeczywiste potrzeby Zamawiającego i uwzględniać jego możliwości finansowe.

W praktyce Podmioty Publiczne stosują dosyć często w Postępowaniach PPP Kryteria Oceny Ofert znane im z tradycyjnych zamówień publicznych (np. cena i termin wykonania robót budowlanych). Niestety, w większości przypadków nie jest to podejście właściwe. Należy podkreślić, że Postępowanie PPP umożliwia Zamawiającemu nie tylko skorzystanie z szerokiego wachlarza kryteriów pozacenowych, ale także doprecyzowanie Kryteriów Oceny Ofert po etapie Negocjacji i nadanie im konkretnego znaczenia (patrz pkt 4.5.2, 4.5.3. i 6.5.3 Wytycznych).

Uwaga:

Błędem jest stosowanie Kryteriów Oceny Ofert właściwych wyłącznie dla tradycyjnych zamówień publicznych albo określanie pozornych kryteriów pozacenowych, które w praktyce i tak są w stanie spełnić wszyscy wykonawcy. W przypadku, gdy dla Zamawiającego jedynym wyznacznikiem wartości składanych ofert jest cena, powinien przyjąć to kryterium jako dominujące. Ustawa o PPP ani Ustawa o Umowie Koncesji nie ograniczają Podmiotów Publicznych w stosowaniu maksymalnej wagi 60% dla kryterium ceny. Nie oznacza to jednak, że Zamawiający uzyska w ten sposób pożądany rezultat Postępowania i otrzyma oferty w pełni spełniające jego oczekiwania.

Należy zwrócić uwagę, że Kryteria Oceny Ofert powinny być starannie dopasowane do charakteru Projektu PPP, dobrze przemyślane i skorelowane z rzeczywistymi możliwościami Partnerów Prywatnych.

<
>
Drukuj

Jak zatem konstruować Kryteria Oceny Ofert, aby Postępowanie było efektywne? Przede wszystkim należy zidentyfikować rzeczywiste potrzeby Podmiotu Publicznego, które mogą zostać lepiej zaspokojone dzięki przyjęciu określonych Kryteriów Oceny Ofert. Pomimo że przeważająca część zasad współpracy znajduje odzwierciedlenie w Dokumentacji Postępowania (patrz pkt 6.5 Wytycznych), to jednak umiejętnie przyjęte kryteria pozwalają udoskonalić oferty i odpowiedzieć na szczegółowe potrzeby Zamawiającego.

Małe Projekty

Sytuacja Małych Projektów PPP w zakresie wyznaczania Kryteriów Oceny Ofert w zasadzie nie różni się od kryteriów określanych dla Dużych Projektów. W każdym przypadku mogą wystąpić bowiem specyficzne potrzeby Zamawiającego, których ujęcie w ramach Kryteriów Oceny Ofert umożliwi podniesienie jakości Projektu PPP.

W przypadku pakietowych Projektów PPP warto zwrócić uwagę na konieczność wspólnego przyjęcia i uzgodnienia Kryteriów Oceny Ofert przez wszystkie Podmioty Publiczne. Z uwagi na charakter Przedsięwzięć pakietowych, trudniej będzie uwzględnić indywidualne preferencje wszystkich uczestników Postępowania po stronie Zamawiającego, ale przyjęte kryteria powinny być akceptowalne dla każdego z Podmiotów Publicznych.

Kryteria Oceny Ofert mogą być swobodnie określane przez Podmiot Publiczny. Jedynym warunkiem, który musi być spełniony, jest ich związanie z przedmiotem zamówienia/koncesji.

W przypadku stosowania kryteriów pozacenowych należy zauważyć, że kryteria te mogą być zarówno wymierne (np. skrócenie czasu na usunięcie awarii), jak też niewymierne (np. jakość koncepcji architektonicznej, właściwości estetyczne obiektu). Zasady równego traktowania Partnerów Prywatnych, przejrzystości i uczciwej konkurencji nakazują jednak, aby stosowane kryteria miały charakter obiektywny. Pomimo że Ustawa o PPP, Ustawa PZP ani tym bardziej Ustawa o Umowie Koncesji nie zakazują stosowania kryteriów subiektywnych, Zamawiający powinien dążyć do ich minimalizacji i starać się je zobiektywizować (por. np. wyrok KIO z 6.01.2010 r. sygn. akt: KIO 1804/10 oraz wyrok KIO 28.06.2018 r. sygn. akt: KIO 1168/10).

Tak samo jak w przypadku tradycyjnych zamówień publicznych, Zamawiający musi wskazać dla każdego z Kryteriów Oceny Ofert wagę, aby określić jego znaczenie przy dokonywaniu oceny i porównania ofert. Zwyczajowo waga kryteriów wyrażana jest wartością procentową. Na sumę Kryteriów Oceny Ofert (100%) składać się będą zatem poszczególne kryteria wyznaczone przez Zamawiającego wraz z przypisanymi im wagami. Te z kolei przeliczane będą na punkty (szerzej na ten temat patrz pkt 6.5.3 Wytycznych).

W praktyce Postępowań PPP zaleca się przy tym stosowanie kryteriów mierzalnych, których wartość można wyrazić w punktach, przyznając ich określoną liczbę za spełnienie lub poziom spełnienia danego kryterium (np. przejęcie ryzyka protestów społecznych, skrócenie czasu reakcji na awarię)

Z kolei korzystanie z niewymiernych Kryteriów Oceny Ofert obarczone jest zawsze pewnym ryzykiem błędu, który może skutkować wyborem oferty niespełniającej w praktyce wymogów Zamawiającego. Ponadto w przypadku kryteriów niemierzalnych, ich kwantyfikacja polega zwykle na stopniowaniu spełnienia oczekiwań Zamawiającego w określonej skali punktowej (np. walory estetyczne obiektu, skala od 1 do 5). W wielu sytuacjach do rzetelnej oceny takich kryteriów konieczne będzie zatrudnienie dodatkowych ekspertów (np. architektów), których ocena siłą rzeczy zawierała będzie pewne elementy subiektywne. Stosowanie kryteriów pozacenowych, w tym w szczególności jakościowych, może wpłynąć na wysokość Opłaty za Dostępność, Opłaty od Użytkowników lub Myto Ukryte. Dlatego też w każdym przypadku Podmiot Publiczny, we współpracy z Doradcami lub innymi ekspertami, powinien szczegółowo przeanalizować wpływ rozważanych Kryteriów Oceny Ofert (i ich znaczenia) na Projekt PPP.

Znaczenie Kryteriów Oceny Ofert – dobre praktyki

W Postępowaniach PPP za dobrą praktykę należy uznać ustalanie znaczenia Kryteriów Oceny Ofert dopiero po przeprowadzonych Negocjacjach. Zarówno w Postępowaniu PZP (art. 60c ust. 1a Ustawy PZP), jak też w Postępowaniu Koncesyjnym (art. 37 ust.1 Ustawy o Umowie Koncesji) dopuszczalne jest wskazanie w ogłoszeniu o zamówieniu/koncesji Kryteriów Oceny Ofert w kolejności od najważniejszego, do najmniej ważnego – bez przypisywania im wag na tym etapie. W toku Negocjacji często okazuje się, że znaczenie poszczególnych kryteriów dla Zamawiającego ulega zmianie w stosunku do założeń określonych przed wszczęciem Postępowania. Dzięki temu Podmiot Publiczny jest w stanie lepiej dopasować znaczenie Kryteriów Oceny Ofert do swoich potrzeb.

Praktyka wykształcona na polskim rynku PPP dowodzi, że Podmioty Publiczne bardzo często sięgają w Postępowaniach PPP po kryterium podziału zadań i ryzyk (kryterium to w poprzednim stanie prawnym było obowiązujące). Po zakończeniu Negocjacji kryterium to – początkowo niedookreślone – jest precyzowane w postaci konkretnych podkryteriów, wraz z nadaniem im określonego znaczenia. W niektórych przypadkach podział zadań i ryzyk może przybrać też postać jednego, konkretnego kryterium (np. przejęcie ryzyka dotyczącego pojawienia się w otoczeniu Projektu PPP konkurencji rynkowej). Takie podejście jest bardzo elastyczne i pozostawia Zamawiającym znaczną przestrzeń w kształtowaniu Kryteriów Oceny Ofert. W doprecyzowaniu kryterium podziału zadań i ryzyk pomocne jest Rozporządzenie w sprawie Ryzyka, które określa kilkadziesiąt przykładowych jego rodzajów.

Warto podkreślić, że stosowanie Kryteriów Oceny Ofert uwzględniających aspekty ekonomiczne, społeczne, środowiskowe – jakkolwiek należy oceniać je pozytywnie w kontekście stymulowania projektów innowacyjnych i korzystnych dla społeczeństwa – najczęściej będzie miało również wpływ na wysokość Opłaty za Dostępność lub Opłat od Użytkowników.

Źródła Informacji

Jako źródło wiedzy w zakresie uwzględniania w Kryteriach Oceny Ofert aspektów społecznych i środowiskowych może posłużyć publikacja Zrównoważone zamówienia publiczne. Aspekty społeczne i środowiskowe w procedurze udzielania zamówienia w świetle nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych, Urząd Zamówień Publicznych, Warszawa 2017: kliknij tutaj

Należy zauważyć, że jeżeli Podmiot Publiczny dąży do uzyskania konkretnego standardu usług świadczonych w ramach PPP, powinien ustalić ten standard w warunkach Umowy o PPP, a nie za pomocą Kryteriów Oceny Ofert. Kryteria służą bowiem zaspokojeniu potrzeb Podmiotu Publicznego ponad minimum określone w SIWZ/Dokumentach Koncesji; ponadto nie ma gwarancji, że Partnerzy Prywatni zadeklarują w składanych ofertach spełnienie wszystkich kryteriów pożądanych przez Zamawiającego.

Źródła Informacji

Za cenne źródło informacji na temat zasad konstruowania Kryteriów Oceny Ofert może posłużyć publikacja Kryteria wyboru oferty najkorzystniejszej ekonomicznie – rekomendacje dla beneficjentów realizujących projekty indywidualne, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2010.

<
>
Drukuj

Poniżej wskazano schemat Kryteriów Oceny Ofert, który szczegółowo omówiony został w pkt 6.5.3.

Źródło: Opracowanie własne

4.5.2 Postępowanie PZP

Zamawiający już w ogłoszeniu o zamówieniu musi określić, na podstawie jakich kryteriów będą oceniane oferty oraz oznaczyć ich wagę (na tym etapie – od najważniejszego do najmniej ważnego, bez obowiązku określania wagi procentowej – art. 60c ust. 1a Ustawy PZP). W ogłoszeniu Zamawiający nie jest jeszcze zobowiązany do dokonania opisu, w jaki sposób zostanie przeprowadzona ocena ofert w ramach danych kryteriów, ponieważ (z wyjątkiem kryterium ceny) „wykrystalizują” się one w trakcie Negocjacji z Partnerami Prywatnymi. Szczegółowy opis oraz konkretną wagę przyznawaną poszczególnym kryteriom należy wskazać w SIWZ, na etapie zaproszenia do składania ofert (zob. pkt 7.1. Wytycznych). Istotne jest, aby kryteria zostały określone w sposób jednoznaczny i zrozumiały, umożliwiający sprawdzenie informacji przedstawianych przez wykonawców.

Definicja najkorzystniejszej oferty (art. 6 ust. 1 Ustawy o PPP)

Najkorzystniejszą w postępowaniu jest oferta, która przedstawia najkorzystniejszy bilans wynagrodzenia partnera prywatnego albo [Spółki PPP], lub kosztu przedsięwzięcia ponos onego przez podmiot publiczny i innych kryteriów odnoszących się do przedsięwzięcia.

Ustawa o PPP nie wprowadza obligatoryjnych Kryteriów Oceny Ofert. Wskazuje ona jednak przykładowy, fakultatywny i otwarty katalog kryteriów, zaliczając do nich (art. 6 ust. 3):

  1. Podział dochodów pochodzących z Projektu PPP pomiędzy Podmiotem Publicznym i Partnerem Prywatnym, w tym dochodów w postaci udziału w zysku Spółki PPP
    Kryterium to zarezerwowane jest wyłącznie do Przedsięwzięć dochodowych, czyli takich, w których występują Opłaty od Użytkowników albo możliwości komercyjnego wykorzystania Infrastruktury Publicznej lub innych składników majątkowych Projektu PPP. W praktyce może być wykorzystywane m.in. w sektorach gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego, rewitalizacji i komercjalizacji przestrzeni miejskiej, turystyki i rekreacji, centrów logistycznych i handlowych, parkingów miejskich. Stosowanie kryterium podziału dochodów może być szczególnie przydatne w Projektach PPP, w których Podmiot Publiczny wnosi istotny wkład finansowy lub rzeczowy na etapie budowy. Wówczas wspólne Przedsięwzięcie polega również na czerpaniu przez stronę publiczną zysków z jego realizacji.
  2. Stosunek wkładu własnego Podmiotu Publicznego do wkładu Partnera Prywatnego
    W Projektach PPP, które zdolne są do generowania dochodów, można posłużyć się kryterium stosunku wkładu własnego Podmiotu Publicznego i Partnera Prywatnego. Zazwyczaj chodziło będzie o wkład finansowy, w rzadszych przypadkach – wkład rzeczowy w postaci składnika majątkowego (np. stworzenie wspólnego produktu turystycznego w oparciu o zabytkowe obiekty będące w posiadaniu obu podmiotów). Kryterium to może być stosowane wspólnie z kryterium podziału dochodów z Przedsięwzięcia.
  3. Efektywność realizacji Projektu PPP, w tym efektywność wykorzystania składników majątkowych
    Kryterium to początkowo (w ogłoszeniu o zamówieniu) może mieć charakter niewymierny. Jego kwantyfikacja powinna zostać dokonana w oparciu o obiektywną metodę, obejmującą posłużenie się przez Zamawiającego konkretnymi parametrami, które umożliwią dokonanie pomiaru efektywności wykorzystania składników majątkowych. Przykładowo, można za jego pomocą uzyskać dodatkowe inwestycje lub lepsze wykorzystanie powierzchni Infrastruktury Publicznej albo większą ilość lub jakość usług świadczonych przez Partnera Prywatnego na bazie tej infrastruktury.
  4. Kryteria odnoszące się bezpośrednio do przedmiotu Przedsięwzięcia, w szczególności jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, poziom oferowanych technologii, koszt utrzymania, serwis
    Jest to grupa kryteriów (w większości niemierzalnych na etapie ogłoszenia o zamówieniu) ściśle związana z przedmiotem Projektu PPP. Zastosowanie tych Kryteriów Oceny Ofert będzie miało szczególne znaczenie dla rozwiązań projektowych przyjętych przez Partnera Prywatnego. Ich kwantyfikacja musi nastąpić przed zaproszeniem wykonawców do złożenia ofert.
  5. Podział zadań i ryzyk związanych z Projektem PPP pomiędzy Podmiotem Publicznym i Partnerem Prywatnym
    Podział zadań i ryzyk to bardzo popularne i często wykorzystywane Kryterium Oceny Ofert. Użyte w powyższym brzmieniu na etapie ogłoszenia o zamówieniu/koncesji, stanowi kryterium niekwantyfikowalne, które w toku Negocjacji zostaje następnie doprecyzowane i przybiera ostateczną, wymierną i skwantyfikowaną postać w SIWZ/Dokumentach Koncesji. W celu dookreślenia tego kryterium Podmioty Publiczne często posiłkują się Rozporządzeniem w sprawie Ryzyka, identyfikując i określając różne kategorie ryzyk na poszczególnych etapach przygotowania, inwestycji i eksploatacji Infrastruktury Publicznej.
  6. Terminy i wysokość przewidywanych płatności lub innych świadczeń Podmiotu Publicznego, jeżeli są one planowane
    Kryterium to w praktyce dotyczy głównie wynagrodzenia Partnera Prywatnego, ewentualnie innych korzyści, jakie wykonawca może uzyskać od Podmiotu Publicznego. Warto zauważyć, że poza wysokością płatności, obejmuje ono również terminy ich dokonywania. W Projektach PPP najczęściej przyjmuje się rozliczenia miesięczne, ponieważ odpowiadają one zarówno harmonogramom spłat kredytów przez stronę prywatną, jak też standardowym okresom uiszczania Opłaty za Dostępność w zakresie utrzymania i zarządzania Infrastrukturą Publiczną. Innego rodzaju świadczenia mogą natomiast dotyczyć przykładowo zobowiązań Podmiotu Publicznego do ustanowienia zabezpieczenia kredytu Partnera Prywatnego, obowiązku zakupu od niego określonych usług, czy dodatkowych obowiązków związanych bezpośrednio z Przedsięwzięciem.

Zasady doprecyzowania opisu Kryteriów Oceny Ofert i nadania im konkretnego znaczenia omówiono w pkt 6.5.3 Wytycznych.

Liczba Kryteriów Oceny Ofert nie powinna być zbyt duża, gdyż każde następne kryterium pomniejsza wagę pozostałych kryteriów; znaczna liczba kryteriów może sprawiać też trudności związane z ich oceną. Z tego powodu nie rekomenduje się określania większej liczby niż 5-6 Kryteriów Oceny Ofert (łącznie z podkryteriami).

<
>
Drukuj

4.5.3 Postępowanie Koncesyjne

W odniesieniu do Projektów PPP realizowanych na podstawie art. 4 ust. 2 Ustawy o PPP, tj. w oparciu o Ustawę o Umowie Koncesji należy podkreślić, że zastosowanie mogą znaleźć zarówno kryteria omówione wyżej w pkt 4.5.2 (z uwagi na fakt, iż zgodnie z art. 4 ust. 2 Ustawy o PPP do wyboru Partnera Prywatnego i Umowy o PPP stosuje się przepisy Ustawy o Umowie Koncesji, w zakresie nieuregulowanym w Ustawie o PPP), jak też inne kryteria ustalone przez Zamawiającego, uwzględniające specyfikę Projektów Koncesyjnych. Natomiast w przypadku, gdy Ustawa o Umowie Koncesji stanowi samoistną podstawę prawną wyboru Koncesjonariusza, Podmiot Publiczny będzie miał pełną swobodę ich określania, w tym może kierować się propozycjami kryteriów określonymi w Ustawie o PPP lub Ustawie PZP. Należy pamiętać, że katalog Kryteriów Oceny Ofert ma charakter przykładowy i to od Zamawiających zależy, które kryteria zastosują.

Najkorzystniejsza oferta – Ustawa o Umowie Koncesji

Ustawa o Umowie Koncesji nie definiuje pojęcia oferty najkorzystniejszej. O ile zatem Przedsięwzięcie wdrażane jest na podstawie przepisu art. 4 ust. 2 Ustawy o PPP, zastosowanie znajdzie definicja wskazana w pkt 4.5.2 Wytycznych.

Zamawiający może określić Kryteria Oceny Ofert z wykorzystaniem przepisów art. 37 Ustawy o Umowie Koncesji. Zgodnie z ww. regulacją Zamawiający powinien wskazać Kryteria Oceny Ofert związane z przedmiotem Umowy w kolejności od najważniejszego do najmniej ważnego. Szczegółowy opis oraz konkretne wagi przyznawane poszczególnym kryteriom zostaną opracowane w Dokumentach Koncesji po zakończeniu Negocjacji, na etapie zaproszenia Partnerów Prywatnych do składania ofert (zob. pkt 7.1. Wytycznych).

Do przykładowych elementów, które można wziąć pod uwagę podczas formułowania Kryteriów Oceny Ofert, zalicza się w szczególności aspekty środowiskowe, społeczne lub innowacyjne przedmiotu Umowy. W przypadku koncesji należy zatem kierować się oddziaływaniem Projektu PPP na otoczenie społeczno-gospodarcze, uwzględniając kwestie związane z ochroną środowiska, wpływem na społeczeństwo oraz nowatorskie rozwiązania, które mogą być zastosowane do realizacji Projektu PPP. Jak można zauważyć, w Postępowaniach Koncesyjnych zdecydowanie rzadziej w przypadku Postępowań PZP występuje kryterium ceny/płatności Podmiotu Publicznego. Wynika to z samej istoty koncesji, w ramach której Partner Prywatny ponosi ryzyko ekonomiczne związane z Projektem PPP. W miejsce kryterium ceny występować będzie najczęściej kryterium Opłat od Użytkowników.

<
>
Drukuj

W oparciu o praktykę prowadzenia Postępowań Koncesyjnych, jako przykładowe Kryteria Oceny Ofert można wskazać:

  • Czas trwania Umowy
    Kryterium to stosowane jest w dużej liczbie Postępowań Koncesyjnych. Co do zasady, premiowani są wykonawcy, którzy zadeklarują w ofertach krótszy (niż bazowy, wyznaczony przez Zamawiającego) okres obowiązywania Umowy. Podejście takie wiąże się z przekonaniem, że skoro Koncesjonariusz ponosi ryzyko ekonomiczne wykonywania Umowy, to powinien w możliwie krótkim czasie odzyskać poniesione nakłady inwestycyjne, a Podmiot Publiczny powinien jak najszybciej przejąć funkcjonującą Infrastrukturę Publiczną. Należy zwrócić jednak uwagę, że zbyt krótki okres, na jaki zawarta zostanie Umowa, może skutkować podwyższeniem Opłat od Użytkowników. Ponadto nie w każdym przypadku stronie publicznej zależy na jak najkrótszym okresie współpracy z Koncesjonariuszem. Zakończenie Umowy oznacza, że Podmiot Publiczny musi przejąć realizację Projektu PPP (do czego np. może nie mieć odpowiednich zasobów lub kompetencji) albo dokonać wyboru kolejnego Partnera Prywatnego (co wymaga ponownie przeprowadzenia Postępowania). Z powyższych powodów należy każdorazowo zastanowić się nad zasadnością stosowania omawianego kryterium. Być może – w niektórych Projektach PPP – dłuższy okres obowiązywania Umowy wiązał się będzie z pobieraniem mniejszych Opłat od Użytkowników lub zaoferowaniem przez Partnera Prywatnego dodatkowych usług świadczonych w ramach projektu.
  • Wysokość Opłat od Użytkowników
    Podstawowym skutkiem przejęcia przez Partnera Prywatnego ryzyka ekonomicznego w ramach Projektu Koncesyjnego jest oparcie Mechanizmu Wynagrodzenia na Opłatach od Użytkowników (ewentualnie z uwzględnieniem dodatkowych płatności Podmiotu Publicznego lub innych form wynagradzania – szerzej na ten temat patrz: Wytyczne Tom I). W interesie Podmiotu Publicznego jest, aby opłaty te nie były zbyt wysokie. Z tego powodu, kryterium Opłat od Użytkowników stanowi często wykorzystywane Kryterium Oceny Ofert, znajdując zastosowanie wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia ze świadczeniem usług użyteczności publicznej na rzecz mieszkańców lub innych podmiotów (np. parkingi miejskie, obiekty sportowe, cmentarze, transport publiczny). W niektórych projektach Użytkownikami mogą być przede wszystkim podmioty gospodarcze lub też Partner Prywatny świadczy głównie usługi komercyjne (np. w ramach budowy centrów handlowych, parków rozrywki, mieszkań komercyjnych) – wówczas Podmiot Publiczny nie powinien zasadniczo ingerować w poziom pobieranych opłat. Należy dodać, że niektóre sektory użyteczności publicznej może cechować obecność centralnego regulatora, z góry narzucającego maksymalne stawki za określone usługi (np. w zadaniach z zakresu gospodarki wodno-ściekowej).
  • Kryteria odnoszące się bezpośrednio do przedmiotu Przedsięwzięcia, w szczególności jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, poziom oferowanych technologii, koszt utrzymania, serwis.
    Podobnie jak w Postępowaniach PZP, jako Kryteria Oceny Ofert zastosowanie znaleźć mogą kryteria odnoszące się do przedmiotu Projektu PPP (zob. pkt 4.5.2 Wytycznych).
  • Wysokość płatności Partnera Prywatnego
    Wysokość opłat uiszczanych przez Partnera Prywatnego może być stosowana jako Kryterium Oceny Ofert przede wszystkim w Projektach PPP dotyczących koncesji na usługi. W takich sytuacjach wykonawca otrzymuje bowiem prawo do eksploatacji istniejącej Infrastruktury Publicznej (nie musi jej budować). W zależności od sposobu udostępnienia obiektu, płatność ta uzyska określoną formę prawną (np. w przypadku dzierżawy – czynsz dzierżawny). Można się również zastanowić, czy zamiast pobierać od strony prywatnej opłaty za używanie Infrastruktury Publicznej, nie należy wykorzystać innych Kryteriów Oceny Ofert, dotyczących warunków świadczenia usług przez Partnera Prywatnego (np. zniżki na niektóre usługi, większa ilość lub wyższa jakość usług).
  • Wysokość płatności Podmiotu Publicznego
    W praktyce kryterium to występuje w tych Projektach PPP, które dla swej rentowności wymagają pewnego poziomu dopłat ze strony Zamawiającego. Płatności mogą przyjąć formę bezpośredniego, stałego wynagrodzenia na rzecz Partnera Prywatnego, albo też być związane ze świadczonymi przez niego usługami (np. Podmiot Publiczny dopłaca pewną kwotę do każdego mieszkańca gminy korzystającego z krytej pływalni).

Zasady doprecyzowania opisu Kryteriów Oceny Ofert i nadania im konkretnego znaczenia omówiono w pkt 6.5.3 Wytycznych.

Podobnie jak w Postępowaniu PZP, liczba Kryteriów Oceny Ofert nie powinna być zbyt duża, gdyż każde następne kryterium pomniejsza wagę pozostałych kryteriów, czasami może sprawiać też trudności związane z ich oceną. Z tego powodu nie rekomenduje się określania większej liczby niż 5-6 Kryteriów Oceny Ofert (łącznie z podkryteriami).

Należy dodać, iż zgodnie z regulacją art. 37 ust. 3 Ustawy o Umowie Koncesji w wyjątkowych przypadkach, wskazanych w tym przepisie (proponowane w ofercie rozwiązania innowacyjne), Zamawiający może zmienić kolejność Kryteriów Oceny Ofert przewidzianych w ogłoszeniu o koncesji. W takim przypadku Zamawiający powinien poinformować wszystkich wykonawców o zmianie kolejności Kryteriów Oceny Ofert oraz przekazać nowe zaproszenie do składania ofert, a także opublikować nowe ogłoszenie o koncesji.

<
>
Drukuj