4.3 Działania informacyjno-promocyjne projektu PPP przed jego ogłoszeniem (marketing projektu)

Rynek Projektów PPP jest rynkiem konkurencyjnym, co oznacza, że nie tylko potencjalni Partnerzy Prywatni konkurują między sobą o pozyskanie projektów, ale także Projekty PPP konkurują między sobą o zainteresowanie Partnerów Prywatnych i Instytucji Finansujących. Z tego powodu, szczególnie w przypadku Dużych projektów lub o charakterze pilotażowym, wskazane jest przeprowadzenie także marketingu Projektu PPP przed jego formalnym ogłoszeniem, w celu jego wypromowania.

Marketing projektu

W ramach marketingu Projektu PPP warto przeprowadzić spotkanie z uczestnikami rynku, w tym z podmiotami budowlanymi, operatorami, inwestorami, Instytucjami Finansującymi, oraz ich doradcami itp.

Spotkanie takie może zostać przeprowadzone w formule tzw. road show, czyli prezentacji Projektu PPP w określnym czasie i miejscu wraz ze szczegółowym programem (agendą) z udziałem wyżej wymienionych podmiotów oraz przedstawicielami Komitetu Sterującego, Zespołu Projektowego i ewentualnie Doradcy. Spotkania takie najczęściej odbywają się w lokalizacjach, które pozwalają na uczestnictwo odpowiednio dużej grupy podmiotów, np. w stolicach finansowych lub przemysłowych. Mogą zostać także przeprowadzone w miejscu realizacji Projektu PPP w połączeniu z wizją lokalną. Marketing Projektu PPP jest ważnym elementem sukcesu Projektu PPP, ponieważ pozwala na stworzenie silnej konkurencji przed formalnym rozpoczęciem postępowania na wybór Partnera Prywatnego.

Działania informacyjne

Ważnym elementem kampanii promocyjnej i informacyjnej jest komunikacja z pozostałymi interesariuszami i szeroko pojętym społeczeństwem, które powinno być poinformowane o Projekcie PPP i jego kluczowych założeniach oraz oczekiwanych rezultatach, a także o przewidywanym harmonogramie i wpływie na życie mieszkańców na terenie realizacji Projektu PPP.

Celem tej komunikacji jest zapewnienie akceptacji Projektu PPP przed jego formalnym rozpoczęciem, tak, aby zapewnić poparcie społeczne, którego brak mógłby skutkować odwołaniem Projektu PPP z powodu sprzeciwu społecznego na etapie postępowania na wybór Partnera Prywatnego lub realizacji inwestycji. Innym sposobem na mitygowanie takiego ryzyka jest włączenie w prace przygotowawcze przedstawicieli interesariuszy, obejmujących społeczności lokalne/samorządy lokalne/organizacje pozarządowe.

Spotkania ze społecznością lokalną powinny być zaplanowane odrębnie niż działania skierowane do rynku i rozwiać wszelkie wątpliwości, które mogą się pojawić ze strony społeczeństwa/mieszkańców oraz prezentować korzyści wynikające z realizacji projektu w formule PPP. Istotnym elementem w tym kontekście jest właściwe ustalenie celów Projektu PPP tak, aby od samego początku spełniały one oczekiwania społeczne, zarówno w kontekście uciążliwości inwestycji w okresie budowy/remontów, jak i wyboru Mechanizmu Wynagrodzenia Partnera Prywatnego.

<
>
Drukuj