Wytyczne PPP Tom II: Postępowanie przetargowe

4.2 Opis Projektu PPP

4.2.1 Postępowanie PZP – Opis Potrzeb i Wymagań

Opis Potrzeb i Wymagań jest niezbędnym dokumentem, stanowiącym swoiste wprowadzenie do Postępowania PPP. Wobec braku precyzyjnego określenia przedmiotu zamówienia, OPiW spełnia rolę podstawowego dokumentu, za pomocą którego Zamawiający opisuje planowane Przedsięwzięcie.

Informacje o Projekcie PPP określane są już na etapie identyfikacji projektów, w ramach przygotowania Przedsięwzięcia, stanowiąc punkt wyjścia do oceny, czy dany projekt spełnia podstawowe kryteria Projektu PPP. Następnie informacje te są uszczegółowiane i, jeśli zajdzie taka potrzeba, zmieniane w toku Oceny Efektywności, aby w ostatecznym kształcie zostać uwzględnione w OPiW.

Zakres OPiW powinien obejmować podstawowe informacje o Projekcie PPP, takie jak w szczególności:

  • cel oraz opis wstępnego zakresu Projektu PPP,
  • podstawę prawną oraz tryb wyboru Partnera Prywatnego,
  • szacunkową wartość Umowy o PPP,
  • wstępną alokację ryzyk w ramach planowanego Przedsięwzięcia,
  • planowany Mechanizm Wynagrodzenia Partnera Prywatnego,
  • wymogi w zakresie wytworzenia i utrzymania lub zarządzania Infrastrukturą Publiczną,
  • informację o posiadanych przez Zamawiającego Decyzjach Administracyjnych i innych dokumentach lub materiałach istotnych z punktu widzenia Postępowania.

Zamawiający może załączyć Opis Potrzeb i Wymagań do ogłoszenia o zamówieniu, ale może również ograniczyć się do podania informacji o sposobie uzyskania OPiW. W tym drugim przypadku Opis Potrzeb i Wymagań zostanie udostępniony wykonawcom w innej formie, np. na platformie elektronicznej lub w wersji papierowej, w szczególności, gdy opis zawiera dużą liczbę dokumentów o znacznej objętości.

Informacje zawarte w Opisie Potrzeb i Wymagań służą Partnerom Prywatnym do wstępnej analizy Przedsięwzięcia, weryfikacji jego założeń i potwierdzania dalszego zainteresowania Projektem PPP. W trakcie Dialogu Konkurencyjnego Opis Potrzeb i Wymagań stanowi punkt wyjścia do dyskusji nad proponowanymi rozwiązaniami.

<
>
Drukuj

4.2.2 Postępowanie Koncesyjne – Opis Przedmiotu Umowy Koncesji

Informacje o Projekcie PPP określane są już na etapie identyfikacji projektów, w ramach przygotowania Projektu PPP, a następnie informacje te są uszczegółowiane i, jeśli zajdzie taka potrzeba, zmieniane w toku Oceny Efektywności, aby w ostatecznym kształcie zostać uwzględnione w OPUK.

Opis Przedmiotu Umowy Koncesji stanowi obligatoryjny element ogłoszenia o koncesji. Rolą powyższego dokumentu jest wskazanie wszystkich niezbędnych elementów planowanego Projektu PPP, w celu umożliwienia zapoznania się z projektem przez potencjalnych Partnerów Prywatnych i podjęcie decyzji o przystąpieniu do Postępowania. Ustawa o Umowie Koncesji nie zawiera szczegółowych wytycznych w zakresie tworzenia opisu, poprzestając wyłącznie na sfomułowaniu ogólnego zakazu opisywania przedmiotu koncesji poprzez wskazanie znaków towarowych, patentów, pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, które charakteryzują produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę, lub mogłoby prowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów (z zastrzeżeniem dopuszczenia odstępstw od zakazu poprzez określenie równoważności – art. 26 ust. 3 i 4 Ustawy o Umowie Koncesji).

Z uwagi na powyższe, w celu wskazania niezbędnych elementów OPUK, należy odwołać się do praktyki realizacji Projektów PPP w modelu koncesji. Biorąc pod uwagę charakter oraz rolę tego Dokumentu Koncesji, powinien on wskazywać w szczególności:

  • cel oraz opis wstępnego zakresu Projektu PPP,
  • podstawę prawną oraz tryb wyboru Partnera Prywatnego,
  • szacunkową wartości Umowy,
  • wstępny katalog obowiązków stron w zakresie realizacji przedmiotu koncesji,
  • planowany Mechanizm Wynagrodzenia Partnera Prywatnego,
  • wstępną alokację ryzyk – przy założeniu, że ryzyko ekonomiczne związane z eksploatacją obiektu budowlanego lub wykonywaniem usług i obejmujące ryzyko związane z popytem lub podażą znajduje się po stronie Partnera Prywatnego,
  • wymogi w zakresie wytworzenia lub eksploatacji i zarządzania Infrastrukturą Publiczną,
  • informację o posiadanych przez Zamawiającego Decyzjach Administracyjnych i innych dokumentach lub materiałach istotnych z punktu widzenia Postępowania.

Dobrą praktyką może być łączenie OPUK z opisem Postępowania o zawarcie Umowy. Dzięki powyższemu zabiegowi potencjalni Partnerzy Prywatni dysponują jednolitym dokumentem, który obejmuje najważniejsze aspekty przedmiotu koncesji i stanowi materiał, który będzie podlegał uzupełnieniom w toku Negocjacji, aż do wypracowania ostatecznej treści Dokumentów Koncesji. W tym miejscu należy wskazać na pewne ograniczenie w zakresie modyfikacji powyższych dokumentów – nie mogą one doprowadzić do zasadniczej zmiany przedmiotu koncesji. Granicę dopuszczalnych zmian w toku negocjacji stanowią minimalne wymagania Zamawiającego (jeśli zostały określone) związane z przedmiotem koncesji, które to nie mogą ulec zmianie.

<
>
Drukuj