4.1 Decyzja Podmiotu Publicznego o kontynuowaniu projektu w formule PPP

Proces decyzyjny jest stałym elementem Projektów PPP. Na każdym etapie, w każdej fazie i w momencie osiągnięcia kamieni milowych Podmiot Publiczny musi podejmować decyzje odnośnie kontynuacji Projektu PPP i przechodzeniu do kolejnego etapu. Warto przy tym pamiętać, iż w określonych sytuacjach swoboda Podmiotu Publicznego w zakresie takiej decyzji ulega ograniczeniom. Dotyczy to dużych inwestycji finansowanych z budżetu państwa w kwocie powyżej 300.000.000 zł (trzysta milionów). Planowanie takiej inwestycji wymaga bowiem przeprowadzenia tzw. testu PPP (tj. procedury wymaganej przepisami Ustawy o Finansach Publicznych), kończącego się wydaniem niewiążącej opinii przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego w przedmiocie sposobu realizacji inwestycji9. Co do zasady przeprowadzenie testu PPP nie będzie jednak konieczne, jeśli planowana inwestycja będzie realizowana na podstawie Ustawy o PPP albo Ustawy o Umowie Koncesji.

Przygotowując harmonogram Projektu PPP, należy uwzględnić czas na decyzje Podmiotu Publicznego, z uwzględnieniem zarówno terminów wynikających z obowiązującego prawa, regulacji wewnętrznych Podmiotu Publicznego oraz zwyczajowych terminów funkcjonujących w ramach danego Podmiotu Publicznego, a także z jego struktury organizacyjnej.

Przy podejmowaniu decyzji o rozpoczęciu postępowania na wybór Partnera Prywatnego należy wziąć pod uwagę wyniki Oceny Efektywności oraz wszystkie czynniki wpływające na możliwość realizacji Projektu PPP.

Schemat 11: Narzędzia wspomagające decyzję Podmiotu Publicznego w zakresie realizacji Projektu PPP

Warto w tym miejscu pamiętać o dodatkowym narzędziu wynikającym z Ustawy o PPP, tj. Certyfikacji Projektu PPP, przydatnym przede wszystkim Podmiotom Publicznym realizującym mniejsze Projekty PPP. Zgodnie z Ustawą o PPP Podmiot Publiczny może bowiem wystąpić do ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego z wnioskiem o Certyfikację. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego opiniuje przedłożoną dokumentację w zakresie poprawności i kompletności przeprowadzonych analiz w ramach Oceny Efektywności, przyjętego modelu prawno-organizacyjnego, Mechanizmów Wynagrodzenia Partnera Prywatnego, w tym wysokości Opłat od Użytkowników (jeśli takie opłaty są planowane) oraz warunków ich zmiany. Pozytywna opinia w przedmiotowym zakresie z całą pewnością może stanowić dodatkowe wsparcie w procesie podejmowania decyzji o realizacji projektu w formule PPP.

W przypadku gdy wyniki analiz dadzą pozytywne odpowiedzi na powyżej postawione pytania i dodatkowo projekt uzyska Certyfikację, decyzja Podmiotu Publicznego o kontynuacji projektu w formule PPP powinna być niemalże automatyczna, z zachowaniem otrzymania odpowiednich zgód organów nadzorczych, jeśli nie zostały one udzielone w momencie rozpoczęcia Oceny Efektywności. W przypadku gdy analizy nie potwierdzą w pełni sensowności Projektu PPP w oparciu o przyjęte założenia i cele lub Projekt PPP nie otrzyma Certyfikacji ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, Podmiot Publiczny może podjąć decyzję o rezygnacji z projektu lub modyfikacji jego zakresu. W przypadku podjęcia decyzji o modyfikacji zakresu, należy określić nowe założenia, zarówno co do wyników analizy, poziomu modyfikacji, szczególnie przy znaczącym ograniczeniu Projektu PPP, jak i harmonogramu prac. Gdyby harmonogram wykazywał znaczne przesunięcie w czasie, które mogłoby negatywnie wpłynąć na korzyści z Projektu PPP, Podmiot Publiczny może podjąć decyzję o rezygnacji z Projektu PPP. Wszystkie te działania powinny być rozpatrywane w kontekście celów Projektu PPP.

Projekt PPP może podlegać modyfikacji także w wyniku dialogu konkurencyjnego/negocjacji. W przypadku ograniczonego zainteresowania projektem Partnerów Prywatnych, podobnie jak w przypadku etapu Oceny Efektywności, Podmiot Publiczny będzie musiał podjąć decyzję o kontynuacji lub rezygnacji z Projektu PPP. Wówczas także należy skorzystać z wyników zmodyfikowanych analiz i upewnić się, że proponowane rozwiązania przynoszą zakładane cele i korzyści Podmiotu Publicznemu.

W każdym przypadku decyzje Podmiotu Publicznego powinny być podejmowane bez zbędnej zwłoki i zgodnie z zakładanym harmonogramem. Brak woli politycznej w zakresie podejmowania szybkich i zdecydowanych decyzji odnośnie Projektu PPP zwykle prowadzi do ograniczenia zainteresowania Projektem PPP ze strony Partnerów Prywatnych i powoduje, że Projekt PPP nie jest w stanie uzyskać zakładanych celów, a tym samym jego realizacja staje się nieuzasadniona.

9 Minister do spraw rozwoju regionalnego może, przed wydaniem opinii, zwrócić się do ministra właściwego do spraw finansów o wydanie opinii o planowanym przez wnioskodawcę sposobie realizacji inwestycji, w zakresie wpływu planowanych wydatków z budżetu państwa na bezpieczeństwo finansów publicznych.

<
>
Drukuj