Wytyczne PPP Tom II: Postępowanie przetargowe

3.4 Projekty pakietowe – grupowanie Projektów PPP

W wielu przypadkach okazuje się, że planowany Projekt PPP jest zbyt mały, aby realizować go efektywnie w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.

Dotyczy to przede wszystkim inwestycji w obiekty kubaturowe (np. mieszkania) opartych o Opłatę za Dostępność, o wartości nie przekraczającej w odniesieniu do pojedynczego projektu kilku milionów złotych. Koszty transakcyjne takich Przedsięwzięć oraz przewidywane koszty zaangażowania wykonawców na etapie eksploatacji obiektów są zwykle zbyt duże, aby formuła PPP mogła przynieść wymierne korzyści dla sektora publicznego. Z tego powodu znaczna część takich Przedsięwzięć nie znajduje zainteresowania rynku PPP.

Sposobem na realizację bardzo małych inwestycji w ramach PPP jest łączenie ich w jeden większy Projekt PPP. Uzyskany dzięki temu efekt skali może przełożyć się na efektywne wdrożenie Przedsięwzięcia. Takie projekty określa się mianem pakietowych lub grupowych.

Pakietowanie Projektów PPP może m.in. polegać na tym, że jeden Podmiot Publiczny, w celu zwiększenia skali Przedsięwzięcia, uwzględnia w nim kilka inwestycji (np. budowa i utrzymanie kilku szkół lub kompleksowa modernizacja energetyczna kilkunastu obiektów użyteczności publicznej). Realizacja takiego Projektu PPP nie powoduje istotnego utrudnienia z punktu widzenia formalnego, czy organizacyjnego w zakresie przeprowadzenia Postępowania na wybór Partnera Prywatnego.

Bardziej skomplikowane są pakietowane Projekty PPP, w których po stronie publicznej zaangażowanych jest więcej niż jeden Podmiot Publiczny. W takich przypadkach możliwe jest przyjęcie przez Podmioty Publiczne dwóch wariantów uczestnictwa w Postępowaniu i zawarcia Umowy o PPP:

W takich przypadkach możliwe jest przyjęcie przez Podmioty Publiczne dwóch wariantów uczestnictwa w Postępowaniu i zawarcia Umowy o PPP:

  • Podmioty Publiczne wspólnie prowadzą Postępowanie, wybierając w tym celu spośród siebie Zamawiającego upoważnionego do przeprowadzenia procedury wyboru Partnera Prywatnego, który następnie zawrze Umowę o PPP w imieniu i na rzecz wszystkich Podmiotów Publicznych; podejście takie byłoby właściwe np. w Przedsięwzięciach dotyczących gospodarki odpadami, w których gminy dostarczałyby odpady komunalne do instalacji wybudowanych przez Partnera Prywatnego,
  • Podmioty Publiczne wspólnie prowadzą Postępowanie, wybierając w tym celu spośród siebie Zamawiającego upoważnionego do przeprowadzenia procedury wyboru Partnera Prywatnego, a następnie każdy z Podmiotów Publicznych zawiera odrębną Umowę o PPP z wybranym Partnerem Prywatnym; wariant ten może dobrze sprawdzić się w Przedsięwzięciach związanych z budownictwem mieszkaniowym lub budową obiektów kubaturowych (np. szkół, hal sportowych, urzędów).

Nie w każdym przypadku grupowanie Projektów PPP będzie jednak możliwe lub zasadne. Grupowanie projektów jest uzasadnione wówczas, gdy poza potrzebą zwiększenia skali Projektu, istnieje pomiędzy nimi jakikolwiek wspólny mianownik, np. projekty powiązane wertykalnie (oczyszczalnia ścieków i sieć wod.-kan.), projekty powiązane horyzontalnie (np. kilkanaście szkół) bliskość terytorialna (zarządzanie energią w różnych obiektach), wspólna polityka (tworzenie produktów turystycznych).

<
>
Drukuj

W poniższej tabeli wskazano podstawowe zalety i wady pakietowania Projektów.

Zalety pakietowania Projektów PPPWady pakietowania Projektów PPP
Uzyskanie efektu skali, dzięki któremu możliwe jest zainteresowanie Projektem PPP rynku Partnerów Prywatnych oraz Instytucji Finansujących.Wydłużenie czasu koniecznego na przygotowanie Przedsięwzięcia i przeprowadzenie Postępowania (w tym m.in. zawarcie porozumienia między Podmiotami Publicznymi, opracowanie Oceny Efektywności, dokonywanie bieżących uzgodnień w trakcie Negocjacji ze wszystkimi Podmiotami Publicznymi itp.).
Mniejsze koszty realizacji Przedsięwzięcia, niż w przypadku pojedynczych inwestycji, w szczególności w zakresie kosztów finansowania i kosztów eksploatacyjnych.Brak porozumienia pomiędzy Podmiotami Publicznymi uczestniczącymi w Postępowaniu co do niektórych warunków realizacji Projektu PPP, skutkujący odstąpieniem od Postępowania niektórych Podmiotów Publicznych.
Ustandaryzowanie zakresu i warunków realizacji poszczególnych inwestycji wchodzących w skład Projektu PPP; tworzenie dobrych praktyk dla innych projektów pakietowych.Trudności w uwzględnieniu specyficznych zagadnień lub problemów właściwych dla poszczególnych Podmiotów Publicznych, z uwagi na konieczność standaryzacji Umowy o PPP.

Pakietowanie Projektów PPP wymaga bardzo dobrej koordynacji działań i współpracy wszystkich Podmiotów Publicznych oraz Doradcy. Z jednej strony mamy tu bowiem do czynienia z małymi inwestycjami, z drugiej jednak – może być ich kilka lub kilkanaście, a każdy taki „podprojekt” wymaga indywidualnego podejścia.

Procedura wyboru Partnera Prywatnego dla projektów pakietowych niewiele różni się od procedur standardowych, obejmujących tylko jeden Projekt PPP. Z uwagi na większą liczbę Podmiotów Publicznych wymaga jednak odpowiednio więcej działań organizacyjnych po stronie publicznej, gdyż w czynności związane z Postępowaniem zaangażowane będą wszystkie Podmioty Publiczne uczestniczące w grupowym Projekcie PPP.

Należy dodać, że w przypadku większych inwestycji o charakterze systemowym (np. system gospodarki odpadami, system doprowadzania wody i oczyszczania ścieków) pakietowanie Projektów PPP może przybrać bardziej zaawansowaną formę współpracy. Podmioty Publiczne mogą np. powołać związek międzygminny lub spółkę i tym samym zrealizować Przedsięwzięcie w formie zinstytucjonalizowanej. Takie podejście umożliwia prowadzenie wyboru Partnera Prywatnego przez jednego Zamawiającego, bez konieczności zawierania dodatkowych porozumień pomiędzy Podmiotami Publicznymi.

<
>
Drukuj