3.2 Analizy techniczne

3.2.1 Cel i zakres analiz technicznych

Punktem wyjścia do przygotowania Projektu PPP w aspekcie technicznym jest określenie jego zakresu, w ujęciu wielobranżowym na przestrzeni całego życia Projektu PPP, czyli włącznie z okresem utrzymania (ang. ‘whole-life costing’).

Celem analiz technicznych jest:

  • audyt i analiza jakościowa przygotowanych dokumentów i ewentualnie przygotowanie rekomendacji, jakie dokumenty (dane) oraz w jakim zakresie należy uzupełnić jeszcze przed przystąpieniem do przetargu;
  • przygotowanie PFU itp., które będzie stanowić punkt wyjścia do dialogu/negocjacji z Partnerem Prywatnym;
  • przygotowanie standardów utrzymania;
  • określenie wykonalności technicznej oraz warunków brzegowych dla Projektu PPP w świetle przyjętych rozwiązań technicznych (np. standardy wykonania, linie rozgraniczające inwestycji podstawowe parametry techniczne);
  • określenie kluczowych aspektów technicznych realizacji Projektu PPP na przestrzeni całego życia Projektu PPP, z uwzględnieniem uwarunkowań i ograniczeń technicznych wynikających z przepisów prawa dla danej branży czy sektora, w którym ma być realizowany Projekt PPP (np. w sektorze wodno-kanalizacyjnym istotne jest dostosowanie się do przepisów unijnych);
  • określenie zakresu przedmiotowego Projektu PPP;
  • określenie przybliżonej wartości nakładów inwestycyjnych i kosztów operacyjnych dla Projektu PPP oraz dla projektu w formule tradycyjnej.

Wyjaśnienie powyższych kwestii powinno być dokonane przed podjęciem dialogu konkurencyjnego celem zwiększenia jego efektywności.

Zakres analiz technicznych zależy od stopnia zaawansowania dokumentacji będącej w posiadaniu Podmiotu Publicznego przed przystąpieniem do Oceny Efektywności. W przypadku gdy Podmiot Publiczny rozpoczyna analizy dla Projektu PPP i nie posiada żadnych, nawet wstępnych, opracowań, to celem analiz będzie opracowanie dokumentów o charakterze studiów, tj., Studium Wykonalności.

W przypadku, natomiast, gdy przygotowania Podmiotu Publicznego są bardziej zaawansowane i Podmiot Publiczny dysponuje już opracowaniami dotyczącymi Projektu PPP (wcześniej wykonanymi), to przewidywanym efektem analiz technicznych może być Koncepcja Projektowa, a w szczególnych przypadkach – projekt budowlany lub projekt wykonawczy.

Celowość przygotowania przez Podmiot Publiczny projektu budowlanego i wykonawczego zależna jest od indywidualnych cech danego Projektu PPP, w części przypadków może być celowe, aby takie projekty zostały przygotowane przez Podmiot Publiczny (np. w celu skrócenia czasu realizacji całego Projektu PPP oraz w przypadku projektów powtarzalnych, gdzie wpływ know-how Partnera Prywatnego ma mniejsze znaczenie – np. projekty drogowe), z drugiej strony dla projektów typowo technologicznych oraz nowatorskich może wpłynąć na ograniczenie zastosowania specjalistycznych rozwiązań technicznych.

Zakres analiz technicznych zależy również od celu, jaki chce osiągnąć Podmiot Publiczny. Im bardziej szczegółowe są przygotowane dokumenty w wyniku analiz technicznych, tym Podmiot Publiczny będzie mógł z większą dokładnością określić zakres przedmiotowy Projektu PPP, a co za tym idzie koszt realizacji Projektu PPP. Idąc dalej, im mniej niepewności w ocenie szczegółowego zakresu prac przez wykonawców biorących udział w postępowaniu na wybór Partnera Prywatnego, tym niższe ceny ofertowe składane przez nich w postępowaniu.

W przypadku złożonych i Dużych Projektów zalecane jest wykonanie Koncepcji Projektowej, która pozwoli Podmiotowi Publicznemu na:

  • lepsze zdefiniowanie swoich potrzeb;
  • zidentyfikowanie i rozwiązanie głównych problemów;

natomiast Partnerowi Prywatnemu umożliwi:

  • lepsze przygotowanie oferty spełniającej cele Projektu PPP (niższa cena ofertowa);
  • skrócenie czasu koniecznego na przygotowanie oferty i organizację finansowania (Instytucje Finansujące wymagają precyzyjnego opisu przedmiotu inwestycji).

Wobec powyższego przed przystąpieniem do analiz technicznych, Podmiot Publiczny powinien określić, jaką dokumentacją już dysponuje oraz jakie cele chce osiągnąć przy pomocy analiz technicznych.

W uzasadnionych przypadkach w ramach analiz technicznych można przeprowadzić badanie rynku w celu poznania opinii potencjalnych interesariuszy Projektu PPP w zakresie koniecznym do opracowania dokumentów (zwłaszcza odnosi się to do projektów innowacyjnych, gdzie jest brak ugruntowanych doświadczeń realizacyjnych na rynku polskim).

Brak lub niewłaściwe przygotowanie analiz technicznych może skutkować niewłaściwym oszacowaniem kosztów projektu, brakiem zainteresowania rynku Projektem PPP (w tym niemożnością uzyskania finansowania) oraz zbędnym wydłużeniem harmonogramu realizacji.

<
>
Drukuj

3.2.2 Przedmiot analiz technicznych

Przedmiotem analiz technicznych wszystkich inwestycji infrastrukturalnych (budownictwo kubaturowe, inżynieryjne, gospodarka wodno-ściekowa itp.) jest:

  • określenie potrzeb/działań priorytetowych odpowiadających zaspokojeniu oczekiwań społecznych (np. konieczność remontu odcinka drogi, budowy obwodnicy miejscowości, konieczność rozbudowy/przebudowy istniejącej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, podłączenia nowych odbiorców czy zagospodarowania wód opadowych itp.);
  • określenie zakresu/zasięgu Projektu PPP (np. długość drogi, liczba odbiorców sieci wodno-kanalizacyjnej);
  • określenie opcji realizacji projektu – czy w ramach Projektu PPP zawarty jest element utrzymania (np. całościowa usługa przewozu tramwajami wraz z utrzymaniem infrastruktury, czy wyłącznie utrzymanie torowiska i trakcji);
  • analiza dostępności terenu (własności gruntów);
  • analiza techniczna parametrów istniejącej infrastruktury (stan nawierzchni drogi, przepustów, rowów, stan infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, pompowni);
  • analiza geologiczna, zanieczyszczeń gruntów, na których będzie realizowany Projekt PPP;
  • analiza formalno-prawna posiadanych lub niezbędnych do wykonania projektu decyzji administracyjnych i pozwoleń, np. Decyzja Środowiskowa, decyzja lokalizacyjna, pozwolenia wodnoprawne itp.;
  • analiza techniczna rozwiązań projektowych wraz ze wstępną analizą kosztów danego rozwiązania;
  • wariantowanie rozwiązań technicznych oraz etapowanie prac;
  • analiza środowiskowa rozważanych wariantów (w tym jej zgodność z wcześniej uzyskanymi decyzjami, np. Decyzją Środowiskową, jeżeli została wydana);
  • określenie przybliżonej wartości nakładów inwestycyjnych i kosztów operacyjnych dla Projektu PPP oraz dla projektu w formule tradycyjnej.
<
>
Drukuj

3.2.3 Metodologia prowadzenia analiz technicznych

W celu przeprowadzenia prawidłowych i rzetelnych analiz, należy postępować metodologicznie, analizując na każdym etapie informacje oraz wyciągać z nich odpowiednie wnioski, które umożliwią sprawną i kompleksową ocenę Projektu zarówno pod kątem technicznym, prawnym jak i ekonomicznym.

Dobrą praktyką jest przeprowadzenie analiz technicznych w następujących krokach:

Krok 1 Określenie celu analiz technicznych

Przystępując do analiz technicznych należy dokładnie określić ich cel, którym powinno być wyznaczenie warunków brzegowych realizacji danego Projektu PPP oraz jego wstępne zdefiniowanie. Należy również pamiętać o celu, któremu ma służyć wdrażany Projekt PPP zwłaszcza komponent utrzymania wybudowanej/ przebudowanej infrastruktury.

Krok 2 Określenie stanu zaawansowania dokumentów o charakterze technicznym przed przystąpieniem do analiz

Metodologia prowadzenia analiz jest ściśle zależna od etapu, na jakim znajduje się przygotowanie Projektu PPP, tj. czy projekt rozpoczyna się od stanu „zero”, czy też zostały przeprowadzone wstępne analizy, których efektem jest Studium Wykonalności, Koncepcja Projektowa czy też jeden z etapów projektu technicznego (projekt budowlany lub wykonawczy). Dotyczy to zarówno projektów obejmujących budowę nowej Infrastruktury Publicznej jak również przebudowy już istniejącej.

Krok 3 Analiza dokumentów o charakterze prawno-technicznym. Analiza stanu prawnego nieruchomości

W następnym kroku należy sprawdzić akty prawne, które ustalają przeznaczenie terenu (w tym dla inwestycji celu publicznego), na którym planowana jest realizacja Projektu PPP oraz określają sposób jego zagospodarowania i zabudowy, czyli czy dla danego terenu jest uchwalony Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego lub inne akty prawa. Jednocześnie należy przeprowadzić analizę stanu prawnego terenu, na którym ma powstać inwestycja lub, jeśli już istnieje Infrastruktura Publiczna, to czy uregulowane są wszystkie stosunki własnościowe, a w przypadku infrastruktury wodno-kanalizacyjnej czy podpisane są stosowne służebności gruntu (jeśli zachodzi taka konieczność). Informacje te są bardzo istotne ze względu na następne etapy przygotowania Projektu PPP czy to projektowanie, budowę czy też etap operacyjny.

Krok 4 Przeprowadzenie analiz technicznych i pozyskanie Decyzji Administracyjnych

Następnie należy przeprowadzić wielobranżowe analizy techniczne możliwych rozwiązań projektowych. Efektem tych prac powinno być wskazanie optymalnych z perspektywy uwarunkowań technicznych rozwiązań (jeśli nie zostało to przygotowane wcześniej).

Krok ten pozwoli zidentyfikować ewentualne ryzyka na kolejnych etapach realizacji Projektu PPP, doprecyzuje jego zakres i uszczegółowi dane wejściowe. Pozwoli również na określenie kosztów Projektu PPP oraz na wybranie preferowanego wariantu realizacji Projektu PPP. Warto również korzystać z opinii jednostek naukowych, które mogą wspomóc opracowywanie analiz. Po przeprowadzeniu wyżej opisanych analiz, należy podjąć decyzję, czy etap projektowy w ramach fazy przygotowawczej (projekt budowlany, projekt wykonawczy oraz wszystkie niezbędne Decyzje Administracyjne) znajdzie się po stronie Podmiotu Publicznego, czy też zostanie włączony do zakresu Partnera Prywatnego, a zarazem do zakresu zobowiązań Partnera Prywatnego uwzględnionego w Umowie o PPP.

Dobrą praktyką jest uzyskanie dla wybranego wariantu realizacji inwestycji Decyzji Środowiskowej przez Podmiot Publiczny. Brak Decyzji Środowiskowych pozyskanych przez Podmiot Publiczny może niekorzystnie wpłynąć na proces pozyskiwania finansowania Projektu PPP przez Partnera Prywatnego, albowiem Instytucje Finansujące zapewniają stabilność warunków finansowania ustalonych na potrzeby oferty, o ile uruchomienie finansowania nastąpi w określonym czasie. W przypadku gdy pozyskanie Decyzji Środowiskowej leży po stronie Partnera Prywatnego, oznacza to wydłużenie w czasie procesu projektowania i tym samym wyższe ryzyko Partnera Prywatnego i Instytucji Finansujących.

Tabela 11: Pozyskiwanie Decyzji Środowiskowych przez Podmiot Publiczny i Partnera Prywatnego – porównanie wariantów
Wariant I: Decyzja Środowiskowa pozyskiwana przez Partnera PrywatnegoWariant II: Decyzja Środowiskowa pozyskiwana przez Podmiot Publiczny
WadyKonieczność ujęcia w ofercie ryzyka związanego z ewentualną zmianą warunków finansowania (ponieważ okres pozyskiwania warunków finansowania jest z reguły krótszy niż czas pozyskiwania Decyzji Środowiskowej). Niemożliwe do oszacowania na etapie postępowania na wybór Partnera Prywatnego.Konieczność przygotowania dokumentacji technicznej (np. Koncepcja Projektowa) oraz przygotowanie dokumentacji w zakresie ochrony środowiska niezbędnej do wystąpienia z wnioskiem o pozyskanie Decyzji Środowiskowej przy braku pełnej wiedzy dotyczącej rozwiązań proponowanych przez Partnerów Prywatnych (niepotrzebne ograniczanie rozwiązań technicznych Partnera Prywatnego – ryzyko zawyżenia kosztów Projektu PPP).
ZaletyLepsze dopasowanie rozwiązań technicznych preferowanych przez danego Partnera Prywatnego (w niektórych typach projektów każdy z Partnerów Prywatnych może stosować indywidualne rozwiązania wynikające z własnego doświadczenia).Ustalone warunki Decyzji Środowiskowej pozwalające na precyzyjne oszacowanie oferty przez potencjalnych Partnerów Prywatnych. Istotne ograniczenie wystąpienia dodatkowych nieprzewidzianych kosztów na etapie realizacji Projektu PPP wynikających z postanowień Decyzji Środowiskowej (ewentualne koszty wynikające z przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko są nieporównywalnie niższe w odniesieniu do kosztów pozyskiwania Decyzji Środowiskowej). Dodatkowe koszty mogą się pojawić w wyniku zapisów postanowienia w sprawie ponownej oceny oddziaływania na środowisko. Pozytywny wpływ na proces pozyskania i warunki finansowania.

Jeśli Podmiot Publiczny zdecyduje się na wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej będzie miał dokładniejsze dane, większe możliwości wpływu na zakres Projektu PPP, oraz uzyska dokładniejsze informacje na temat kosztów inwestycji i jej realizacji. Należy tu jednak pamiętać, aby zbytnio nie uszczegóławiać wymagań w PFU w zakresie konkretnych rozwiązań technologicznych tak, aby nie ograniczać możliwości korzystania z know-how Partnera Prywatnego, który niejednokrotnie jest znacznie bardziej doświadczony od specjalistów pracujących po stronie Podmiotu Publicznego.

Analizy techniczne – dobre praktyki:

Za dobrą praktykę należy uznać podział zadań, zgodnie z którym po stronie Podmiotu Publicznego jest przygotowanie wielobranżowych analiz technicznych możliwych rozwiązań projektowych lub Koncepcji Projektowej wraz z Decyzją Środowiskową, natomiast po stronie Partnera Prywatnego projektu budowlanego i wykonawczego. Taki podział zadań (powinien być on opisany w PFU przygotowanym przez Podmiot Publiczny) wpłynie na optymalizację ryzyka oraz da możliwość wykorzystania specjalistycznej wiedzy Partnera Prywatnego. Pozostałe Decyzje Administracyjne (np. pozwolenie na budowę) powinny być pozyskiwane przez Podmiot Publiczny lub Partnera Prywatnego, w zależności od tego, która ze stron jest w stanie lepiej zarządzać tym procesem w konkretnym Projekcie PPP. Zwykle, jeżeli wnioskodawcą jest Podmiot Publiczny, wówczas komplet materiałów niezbędnych do uzyskania tych decyzji jest opracowywany przez Partnera Prywatnego.

Wszystkie powyżej opisane kroki analizy technicznej pozwolą na dokładne, rzetelne przygotowanie postępowania przetargowego na wybór Partnera Prywatnego. W tym miejscu należy podkreślić, iż im więcej przeprowadzonych analiz na etapie przed wyłonieniem Partnera Prywatnego, do których również zaliczają się opracowania projektowe, tym lepiej przygotowany Projekt PPP i mniejsze problemy (w tym ograniczenie katalogu ryzyk projektowych) na etapie postępowania na wybór Partnera Prywatnego jak i podczas wykonywania Umowy o PPP.

<
>
Drukuj

3.2.4 Metodologia obliczania kosztów inwestycyjnych i operacyjnych Projektu PPP

Metoda obliczania kosztów inwestycyjnych jest zależna od tego, jaki zakres dokumentacji oraz jakie analizy techniczne zostały już wykonane dla danego Projektu PPP.

Biorąc do analiz bieżące koszty utrzymania, należy sprawdzić czy oczekiwane standardy pokrywają się z tymi obecnie stosowanymi przez Podmiot Publiczny. Praktyka pokazuje, że oczekiwania co do standardów są wyższe od obecnych, a jednocześnie oczekiwane koszty utrzymania mają być niższe niż środki aktualnie na nie przeznaczane (np. ograniczenie obecnych wydatków remontowych i postępująca degradacja infrastruktury w odniesieniu do wymagań stawianych Partnerowi Prywatnemu w zakresie dotrzymania bardzo wysokich standardów w całym okresie Umowy PPP).

Należy zwrócić uwagę, że Podmioty Publiczne na ogół optymistycznie podchodzą do oceny kosztów inwestycyjnych i utrzymania/zarządzania danego projektu (niedoszacowanie). Pojawia się w związku tym ryzyko, że rzeczywiste koszty ujęte w ofertach Partnerów Prywatnych mogą zdecydowanie przekraczać zakładane budżety.

Schemat 8: Metody szacowania nakładów inwestycyjnych oraz kosztów utrzymania

W ramach Oceny Efektywności Podmiot Publiczny oprócz potwierdzenia możliwości technicznych realizacji Projektu PPP otrzyma szacunek kosztów inwestycyjnych oraz kosztów operacyjnych. Należy pamiętać, aby analizy techniczne przygotowane były przez osoby kompetentne, o dużej wiedzy merytorycznej i doświadczeniu. Przekłada się to na optymalne rozwiązania i dokładniejsze analizy. Przy wstępnych wycenach kosztów można również opierać się na różnego rodzaju opracowaniach naukowych, na doradztwie specjalistycznych jednostek projektowych czy też poprzez zastosowanie wskaźników jednostkowych lub porównanie z nakładami inwestycyjnymi dla projektów o podobnym zakresie i skali prac rzeczowych oraz o zbliżonych rozwiązaniach technicznych. W sytuacji, w której na etapie Oceny Efektywności dla Projektu PPP Podmiot Publiczny dysponuje wykonanym wcześniej projektem budowlanym lub wykonawczym, wówczas może na jego podstawie pozyskać dokładniejsze dane o nakładach inwestycyjnych, niemniej sporządzanie tego typu dokumentacji projektowej, jakkolwiek korzystne z perspektywy dokładności szacowania kosztów inwestycji, nie powinno być regułą dla Projektów PPP. Należy również pamiętać o aktualizacjach wykonanych analiz technicznych w przypadku opóźnień w realizacji danego Projektu PPP.

Koszty operacyjne należy oszacować dla każdego roku w ramach okresu planowanej Umowy o PPP. Koszty operacyjne należy określić dla poszczególnych zadań planowanych do powierzenia Partnerowi Prywatnemu na etapie operacyjnym, np. utrzymanie Infrastruktury Publicznej, zarządzanie, świadczenie innych usług. Wyznaczenie kosztów operacyjnych powinno opierać się na analizie kosztów inwestycyjnych (szacowanie średnich nakładów na remonty, analizie kosztów remontowych istniejącej podobnej infrastruktury) oraz oczekiwań Podmiotu Publicznego dotyczących parametrów jakościowych (np. w zakresie obsługi Użytkowników). Koszty zarządzania/utrzymania winny obejmować wszelkie wydatki na tzw. utrzymanie bieżące, często będą obejmować również wydatki na remonty przeprowadzane, co do zasady, co kilka lat w celu zapewnienia określonego standardu. W przypadku niektórych projektów należy zidentyfikować dodatkowe źródła potencjalnych przychodów w celu obniżenia kosztów Projektu PPP dla Podmiotu Publicznego.

Powyższe analizy pozwolą na określenie nakładów inwestycyjnych i kosztów operacyjnych dla Projektu PPP. Na potrzeby Oceny Efektywności (Value for Money) niezbędne jest również oszacowanie kosztów dla realizacji tej samej inwestycji przez Podmiot Publiczny, zgodnie z jego standardowym sposobem działania, jeżeli występują różnice wynikające z modelu realizacji. Różnice te wynikać mogą z optymalizacji kosztów w cyklu życia aktywa (ang. whole-life costing) lub być związane z kosztami dodatkowych procedur przetargowych po stronie Podmiotu Publicznego.

<
>
Drukuj

3.2.5 Metodyka wyznaczania Kluczowych Wskaźników Efektywności

Kluczowe Wskaźniki Efektywności służą do sprawdzania efektywności świadczenia usługi przez Partnera Prywatnego. Na podstawie stopnia spełnienia tych wskaźników dokonywane są korekty wynagrodzenia Partnera Prywatnego, w przypadku gdy jakość usług odbiega od określonego w Umowie o PPP standardu. Zasadniczo wskaźniki te powinny być powiązane z każdym kluczowym wymaganiem, jakie postawiono w dokumentacji przetargowej w postępowaniu na wybór Partnera Prywatnego.

Przykładowo, w przypadku budowy zakładu termicznego przekształcania odpadów jednym z istotnych elementów jest takie przygotowanie projektu technicznego oraz organizacyjnego punktu przyjęcia i rozładunku odpadów, aby pojazdy dostarczające te odpady nie oczekiwały na rozładunek dłużej niż np. 15 minut. Dla przypadku jak powyżej należy:

  • ściśle zdefiniować, w jakich warunkach wymaganie powinno być dotrzymane (np. czy awaria samochodu na terenie zakładu powodująca potencjalne utrudnienie w ruchu będzie wpływała na naliczanie czasu);
  • gdzie są granice do pomiaru czasu i za pomocą jakich urządzeń jest on mierzony;
  • jaki jest średni czas przebywania samochodu na terenie zakładu (na tej podstawie określa się parametr graniczny – w tym przypadku jako 200% wartości średniej);
  • czy punkty karne naliczane są dla każdego przypadku naruszenia czy każdej minuty przekroczenia (możliwe są dwa przypadki: a) 1 punkt karny za każdy pojazd bez względu na czas opóźnienia b) 1 punkt karny za każdą minutę opóźnienia liczoną osobno dla każdego pojazdu);
  • w jakim dokumencie powinny być przedstawiane informacje dotyczące czasu przebywania samochodu (raport dzienny, miesięczny?);
  • w jaki sposób punkty karne zamieniane są na płatności (np. 1 pkt karny = 1000 zł). Przy budowie tej relacji należy wyważyć wartości tak, aby odpowiadały one rzeczywistym stratom, jakie może ponieść Podmiot Publiczny w wyniku niewłaściwego działania Partnera Prywatnego.

Każdy Wskaźnik Efektywności powinien spełniać następujące wymagania:

  • precyzyjnie wskazywać, czy jest spełniony czy nie (za pomocą jakiego miernika czy raportu jest weryfikowany), przy czym należy mieć na uwadze, że monitoring niektórych parametrów może być kosztowny (w związku z tym monitorowanie takiego wskaźnika może nie być sensowne);
  • jego zastosowanie powinno wynikać z oczekiwanego przez Podmiot Publiczny efektu usługi. Zbyt duża liczba wskaźników prowadzi do sytuacji, gdy Zespół Projektowy monitorujący realizację Umowy o PPP będzie skupiał się na nieistotnych problemach, a jednocześnie dotrzymywanie tego parametru nie niesie za sobą istotnych korzyści dla Podmiotu Publicznego czy Użytkowników;
  • liczba przypisanych punktów karnych (ich wartość) powinny być powiązane z rzeczywistymi stratami po stronie Podmiotu Publicznego (w tym np. utratą wizerunku), ale jednocześnie powinny motywować Partnera Prywatnego do utrzymywania wysokiej jakości przez cały okres Umowy o PPP.
<
>
Drukuj

3.2.6 Oczekiwany rezultat analiz technicznych

Analizy techniczne powinny odpowiedzieć na następujące zagadnienia:

  • Jakie są możliwości realizacji Projektu PPP (czy wszystkie założenia poczynione przez Podmiot Publiczny można zrealizować, np. czy jest niezagospodarowany teren dla budowy obwodnicy, czy można podłączyć wszystkich odbiorców do sieci wodno-kanalizacyjnej, czy odbiorniki mogą przyjąć zakładaną ilość ścieków, a źródła wody będą wystarczające do zasilenia wszystkich odbiorców; należy także określić, jakie działania są niezbędne do realizacji celu, np. niezbędny wykup gruntów?
  • Jaki zasięg powinien mieć dany projekt, jakich Użytkowników powinien objąć?
  • Jakie są dane wyjściowe, zakładane parametry techniczne, materiały, urządzenia itp., aby Projekt PPP był optymalny kosztowo zarówno na etapie inwestycji jak i utrzymania/zarządzania?
  • Jakich ryzyk technicznych mogą spodziewać się Podmiot Publiczny i Partner Prywatny na etapie realizacji oraz utrzymania/zarządzania?
  • Czy jest wybrany wariant optymalny realizacji Projektu PPP?
  • Jakie są perspektywy w dalszym horyzoncie czasowym, czy w przyszłości należy myśleć o rozbudowie, czy są jakieś szersze perspektywy poszerzenia działalności, np. pozyskanie nowych Użytkowników?
  • Jakie nakłady finansowe zostaną poniesione podczas realizacji Projektu PPP, jaki kapitał ludzki należy zaangażować do realizacji danego Projektu PPP?
  • Czy są jakieś dodatkowe potrzeby infrastrukturalne związane z projektem, które powinny być zapewnione przez Podmiot Publiczny (np. podłączenia mediów, budowa dróg dojazdowych).
<
>
Drukuj