Budowa wielokondygnacyjnego parkingu podziemnego na placu Mikołaja Kopernika w Opolu. | |
Syntetyczny opis projektu | Przedmiotem zamówienia jest wspólna realizacja przedsięwzięcia polegającego na zaprojektowaniu, budowie, sfinansowaniu, wieloletnim zarządzaniu oraz utrzymaniu obiektów i infrastruktury wytworzonej w ramach inwestycji pn. „Budowa wielokondygnacyjnego parkingu podziemnego na placu Mikołaja Kopernika w Opolu wraz z zagospodarowaniem powierzchni placu”. |
Podmiot publiczny | Urząd Miasta Opola |
Partner prywatny | Gontar Spółka z o.o. |
Rodzaj podmiotu publicznego | Gmina miejska |
Lokalizacja projektu | Opole |
Województwo | Opolskie |
Sektor | Infrastruktura transportowa |
Data wszczęcia postępowania | 06-06-2014r. |
Data podpisania umowy | 23-10-2015 |
Data zamknięcia finansowego | 23-10-2015 |
Status realizacji | Zarządzanie/ utrzymanie |
Data zakończenia | 18-05-2045 |
Okres umowy (miesiące) | 360 |
Okres umowy (lata) | 30 lat |
Podstawa prawna wyboru prawnego partnera prywatnego | PPP w trybie koncesji (art. 4 ust. 2) |
Wartość nakładów inwestycyjnych lub usług brutto | 150 000 000,00 zł |
Przedział wartości projektu | Bardzo duże (100-500 mln) |
Źródła finansowania projektu | Partner prywatny finansuje nakłady inwestycyjne ze środków własnych i kredytu. Koszty eksploatacyjne okrywa koncesjonariusz. Inwestycja o charakterze komercyjnym (obiekt handlowo i/lub usługowy) będzie realizowana na własny rachunek Partnera Prywatnego i będzie polegać na zabudowie nieruchomości, stanowiącej wydzieloną funkcjonalnie część Placu na podstawie MPZP. Budowie obiektu handlowego i/lub usługowego może towarzyszyć wybudowanie dodatkowych miejsc parkingowych, obok miejsc realizowanych w ramach części publicznej. Podstawowe założenia modelu można streścić w następujących punktach:• Miasto Opole zawrze Umowę o PPP z Partnerem Prywatnym, którego zadaniem będzie pozyskanie finansowania dla inwestycji i wybudowanie infrastruktury będącej przedmiotem umowy, a następnie utrzymanie i zarządzanie parkingiem; • Miasto Opole udostępni nieruchomość pod budowę parkingu i obiektu handlowo usługowego, jako wkład własny do Przedsięwzięcia; • Partner Prywatny wniesie do Przedsięwzięcia wkład pieniężny – kapitał własny oraz pożyczony (obcy); • Partner Prywatny wybuduje parking wielopoziomowy oraz zagospodarowuje plac nad parkingiem wraz z przebudową infrastruktury (m.in. sieć ciepłownicza, układ komunikacyjny), realizując inwestycję na cudzym gruncie; • Partner Prywatny uzyska prawo do zabudowy obiektem handlowym i/lub usługowym wydzielonej części nieruchomości przeznaczonej na te funkcje, realizując inwestycję na cudzym gruncie; • Miasto Opole zobowiąże się w Umowie o PPP do przeniesienia własności nieruchomości, wydzielonej dla celów budowy obiektu handlowego i/lub usługowego po zakończeniu etapu budowy obiektu w części publicznej. W chwili przekazania gruntu na własność Partnera Prywatnego będzie on stanowił formę częściowego wynagrodzenia za poniesione nakłady inwestycyjne na budowę części publicznej; • Partner Prywatny będzie utrzymywał i eksploatował obiekty wybudowane na nieruchomości, w tym parking, zgodnie z Umową o PPP i obowiązującymi przepisami prawa. Oznacza to również, iż będzie pobierał przychody zarówno z obiektu handlowo-usługowego, jak i z eksploatacji parkingu, które łącznie będą stanowić źródło spłaty zadłużenia wobec ewentualnego podmiotu finansującego oraz rekompensatę poniesionych nakładów. W fazie realizacji Inwestycji Partner Prywatny poniesie ryzyko budowy i ryzyko finansowania. Partner Prywatny będzie stroną umowy z instytucją finansującą oraz stroną umów z wykonawcami projektów, wykonawcami prac budowlanych oraz ewentualnymi innymi podmiotami uczestniczącymi w procesie budowy (takich jak np. inspektor nadzoru). Przedmiotem budowy będzie parking wraz z zagospodarowaniem placu oraz obiekt handlowy i/lub usługowy, a także dodatkowo przebudowa układu komunikacyjnego w zasięgu parkingu. Po wybudowaniu infrastruktury Partner Prywatny przekaże do eksploatacji Miastu Opole, tę jej część na którą poczynił nakłady, lecz nie będzie z niej czerpał pożytków po ich wybudowaniu tj. Plac oraz drogi i ewentualne rozwiązania komunikacyjne, W zamian Partner prywatny otrzyma na własność nieruchomość objętą prawem do zabudowy obiektem handlowym i/lub usługowym. Partnerzy dokonają rozliczenia obu transakcji na podstawie faktur VAT z ewentualną rekompensatą w formie gotówkowej w przypadku, gdy wartości przedmiotu transakcji będą nierówne. |
Wsparcie UE (Tak/Nie) | Nie |
Zakładana wartość wsparcia | Nie dotyczy |
Program, z którego pochodzą środki | Nie dotyczy |
Doradztwo (Tak/Nie) | Tak |
Ryzyka po stronie publicznej | Udostępnienie lokalizacji. Miasto Opole natomiast utrzymuje i zarządza Placem jak i infrastrukturą drogową wytworzoną w ramach przedsięwzięcia. |
Ryzyka po stronie prywatnej | Ryzyko projektowania i budowy, ryzyko finansowania, ryzyko popytu. W fazie eksploatacji Partner Prywatny poniesie w zasadniczej części ryzyko popytu, i to związane zarówno z przychodami z działalności handlowej i/lub usługowej, jak i z przychodami z parkingu. Partner Prywatny będzie odpowiadał również za ustalanie wysokości opłat parkingowych, lecz w porozumieniu z Miastem. Partner Prywatny powinien jednak ponosić w całości ryzyko dostępności miejsc parkingowych, które w tym wypadku będą otwarte dla wszystkich mieszkańców Miasta bez możliwości ograniczenia użytkowników wyłącznie do klientów obiektu handlowego i/lub usługowego. |
Model wynagrodzenia | Mieszany |
Szczegóły wynagrodzenia | Rozliczenie prac budowlanych związanych ze wzniesieniem infrastruktury publicznej wartością nieruchomości przejętej pod potrzeby nieruchomości komercyjnej (centrum handlowe). Pobieranie opłat za parkowanie. |
Kontakt do instytucji |
E-mail: urzad@um.opole.pl Tel.: 77 45 11 980 |